• English
    • Deutsch
  • Deutsch 
    • English
    • Deutsch
  • Einloggen
Dokumentanzeige 
  •   Startseite
  • Universität Ulm
  • Publikationen
  • Dokumentanzeige
  •   Startseite
  • Universität Ulm
  • Publikationen
  • Dokumentanzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modellbasiertes Regelkonzept für Doppelkupplungsgetriebe mit pneumatischer Aktorik

Thumbnail
vts_9090_13680.pdf (6.165Mb)
212 S.
Veröffentlichung
2014-07-21
Autoren
Szabo, Tomas
Dissertation


Fakultäten
Fakultät für Ingenieurwissenschaften und Informatik
Schriftenreihe
Schriftenreihe des Instituts für Mess-, Regel- und Mikrotechnik ; 10
Zusammenfassung
This work presents an overall concept to perform powershifts with a prototype dual-clutch transmission for heavy-duty-trucks. The dynamic models for the powertrain and the clutches are presented and analyzed. Based on those models a cascaded control structure is developed, with the powertrain control (PC) in the outer loop and the clutch position controls (CC) in the inner loops. For the CC two degrees of freedom control structures are applied, which consist of a flatness based feedforward control and a stabilizing feedback control. Both the feedforward and the feedback controls are adapted online, without the need of any manual tuning. The PC consists of a time-discrete model-predictive control, in which the control series is approximated by a set of Laguerre-functions. The PC computes the trajectories for the CC during the powershifts. Due to the special structure of the PC, the prediction and the time-derivatives of those trajectories are directly the solution of the PC. The prediction of the trajectories is used for the compensation of the input time-delay by the CC. Based on measurements on a test rig, it is shown that the proposed control has a high accuracy during the powershifts. - e-ISBN 978-3-941543-11-9
Erstellung / Fertigstellung
2014
Schlagwörter
[GND]: Modellierung | Pneumatik | Regelung | Triebstrang
[LCSH]: Pneumatics
[Freie Schlagwörter]: Antriebsstrang | Modellbildung
[DDC Sachgruppe]: DDC 620 / Engineering & allied operations
Lizenz
Standard
https://oparu.uni-ulm.de/xmlui/license_v3

Metadata
Zur Langanzeige

DOI & Zitiervorlage

Nutzen Sie bitte diesen Identifier für Zitate & Links: http://dx.doi.org/10.18725/OPARU-3193

Szabo, Tomas (2014): Modellbasiertes Regelkonzept für Doppelkupplungsgetriebe mit pneumatischer Aktorik. Open Access Repositorium der Universität Ulm und Technischen Hochschule Ulm. Dissertation. http://dx.doi.org/10.18725/OPARU-3193
Verschiedene Zitierstile >



Leitlinien | kiz Service OPARU | Kontakt
Impressum | Datenschutzerklärung
 

 

Erweiterte Suche

Browsen

Gesamter BestandBereiche & SammlungenPersonenInstitutionenPublikationstypUlmer Reihen & ZeitschriftenDDC-SachgruppenEU-Projekte UlmDFG-Projekte UlmWeitere Projekte Ulm

Mein Benutzerkonto

EinloggenRegistrieren

Statistik

Benutzungsstatistik

Leitlinien | kiz Service OPARU | Kontakt
Impressum | Datenschutzerklärung