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    • A companion-system architecture for realizing individualized and situation-adaptive user assistance 

      Bericht
      Bercher, Pascal; Richter, Felix; Honold, Frank; Nielsen, Florian; Schüssel, Felix; Geier, Thomas; Hoernle, Thilo; Reuter, Stephan; Höller, Daniel; Behnke, Gregor; Dietmayer, Klaus; Minker, Wolfgang; Weber, Michael; Biundo, Susanne (Universität Ulm, 2018-12-19)
      We show how techniques from various research areas – most notably hierarchical planning, dialog management, and interaction management – can be employed to realize individualized and situation-adaptive user assistance. We ...
    • A random finite set approach for dynamic occupancy grid maps 

      Dissertation
      Nuss, Dominik (Universität Ulm, 2017-06-01)
      Reliable vehicle environment perception is a basic prerequisite for advanced driver assistant systems and autonomously driving cars. A common environment representation form is an occupancy grid map. It divides the ...
    • Entwicklung von Methoden für die fahrzeugübergreifende Umfelderfassung 

      Dissertation
      Rauch, Andreas (Universität Ulm, 2016-05-24)
      Heutige Fahrerassistenzsysteme basieren auf den Daten einer Vielzahl von Sensoren, die i. d. R. ausschließlich im Fahrzeug verbaut sind. Um die Anforderungen zukünftiger Fahrerassistenzsysteme, insbesondere des ...
    • Estimation of the orientation of vehicles in high-resolution radar images 

      Beitrag zu einer Konferenz
      Roos, Fabian; Kellner, Dominik; Klappstein, Jens; Dietmayer, Klaus; Müller-Glaser, Klaus D.; Waldschmidt, Christian; Dickmann, Jürgen (Universität Ulm, 2015-06-11)
      The availability of high-resolution image radars allows estimating the orientation of vehicles from a single measurement without temporal filtering. This gives the opportunity to react even faster to certain critical ...
    • Fahrzeugübergreifende Informationsfusion für ein Kreuzungsassistenzsystem 

      Dissertation
      Seeliger, Florian (Universität Ulm, 2017-12-14)
      Fahrzeuglokale Perzeptionssysteme liefern die Datenbasis für aktuelle Fahrerassistenzsysteme wie zum Beispiel Adaptive Cruise Control (ACC) oder Notbremsassistenten. Für neue Anwendungen, wie die Kreuzungsassistenz, ...
    • Generic sensor data fusion in information space and a new approach to processing dense sensor data 

      Dissertation
      Wilking, Benjamin (Universität Ulm, 2018-02-05)
      Sensor data fusion is the key to a comprehensive environment perception by today’s and future systems basing on object tracking. Early and rather simple advanced driver assistance systems (ADAS) are still using a sensor ...
    • Gradient-based nonlinear model predictive control with constraint transformation for fast dynamical systems 

      Dissertation
      Käpernick, Bartosz (Universität Ulm, 2016-03)
      Model predictive control (MPC) is a modern control methodology that is based on the repetitive solution of an optimal control problem (OCP) at fixed time instances. The determined state of the system at the current sampling ...
    • Kartengestützte Straßenverlaufsprädiktion 

      Dissertation
      Konrad, Marcus (Universität Ulm, 2016-08-04)
      One basis for autonomous driving as well as for the evolution of semi-autonomous or driver guiding assistance systems towards autonomous driving are models of the environment. Based on these models, environmental information ...
    • Leistungsbasierte Modellierung dynamischer Reib- und Kontaktprozesse in mechanischen Systemen 

      Dissertation
      Specker, Thomas (Universität Ulm, 2016-06-13)
      Bei modellbasierten Regelungsapplikationen steht und fällt die Regelgüte mit der Genauigkeit der unterlagerten Modelle. Während bei mechanischen Systemen das dynamische Verhalten von Massen bzw. Trägheitsmomenten und der ...
    • Mengenbasierte Black-Box-Identifikation linearer Systeme 

      Dissertation
      Zaiser, Stefan Sebastian (Universität Ulm, 2017)
      Die wachsende Bedeutung modellbasierter Verfahren bei technischen Geräten und Anlagen führt dazu, dass immer mehr Modelle für unterschiedliche Systeme benötigt werden. Um diesem Umstand gerecht zu werden, kommen in den ...
    • Optimal trajectory planning for multiphysics problems governed by electromagnetic and thermal phenomena 

      Dissertation
      Rhein, Sönke Dominik (Universität Ulm, 2018)
      Multiphysics problems include various physical phenomena such as fluid flow, heat transfer or electromagnetism, to mention just a few. The mathematical description of this type of problem therefore requires a system of ...
    • Probabilistic long-term prediction for autonomous vehicles 

      Beitrag zu einer Konferenz
      Hörmann, Stefan; Stumper, Daniel; Dietmayer, Klaus (Universität Ulm, Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2017-05-09)
      Long-term prediction of traffic participants is crucial to enable autonomous driving on public roads. The quality of the prediction directly affects the frequency of trajectory planning. With a poor estimation of the future ...
    • Random finite set-based localization and SLAM for highly automated vehicles 

      Dissertation
      Deusch, Hendrik (Universität Ulm, 2016-06-29)
      The majority of research efforts in the automotive community is currently focused on alternative fuel vehicles and highly automated driving. The development of highly automated vehicles is not only promoted by Original ...
    • Regelung eines Fahrroboters für Rollenprüfstandsversuche 

      Dissertation
      Sailer, Stefan (Universität Ulm, 2017-10-11)
      In der Entwicklungsphase eines neuen Fahrzeugs muss eine Vielzahl an verschiedenen Gesamtfahrzeugtests (z. B. Dauerlauf-, Akustik-, Klimatests oder Verbrauchsmessungen) durchgeführt werden. Diese verschiedenen Fahrzeugtests ...
    • Self-assessing localization and long-term mapping using random finite sets 

      Dissertation
      Stübler, Manuel (Universität Ulm, 2018-12-11)
      Localization is the task of estimating the pose of a vehicle. In the present thesis, this is done using a feature-based map of the environment and different kinds of sensors that are able to detect those environmental ...
    • Statistical long-term motion prediction 

      Dissertation
      Wiest, Jürgen (Universität Ulm, 2017-03-27)
      The prediction of an object’s future motion has traditionally been solved by applying kinematic or dynamic state-space models which describe the object’s motion as the evolution of its state over time. These models perform ...
    • Verfahren zur Bestimmung von Objekt- und Eigenbewegung auf Basis der Dopplerinformation hochauflösender Radarsensoren 

      Dissertation
      Kellner, Dominik (Universität Ulm, 2017-01-12)
      Im Bereich der Umfelderfassung von Fahrerassistenzsystemen wird eine immer größere Anzahl an Radarsensoren eingesetzt. Zudem nimmt die Messgenauigkeit kontinuierlich zu, im Winkel durch digitale Strahlformung und hochauflösende ...